Cara Mudah Untuk Membakar Kalori Semasa Anda di Rumah


Jika pergi ke gym bukanlah perkara yang anda utamakan ketika mula timbul niat bersenam, diet, sehingga menurunkan berat badan, mungkin anda perlu mencuba beberapa cara berikut.

Jika anda keluar ke kawasan sekitar, apatahlagi di siang hari. Anda membakar lebih banyak kalori daripada yang anda mungkin sedari.


“Terlibat dalam kegiatan sampingan biasa yang menggunakan tambahan 30-50 kalori sejam, boleh membakar sekitar 360-600 kalori tambahan selama 12 jam sehari, itu sebanyak latihan sukan,” kata Allan Borushek, ahli pemakanan dan penulis Allan Borushek’s Calorie, Fat & Carbohydrate counter (www.calorieking.com.au). “Hanya dengan berdiri, dan tidak hanya duduk saja, boleh membakar tambahan 60 kalori sejam,” tambahnya. 

Berikut ini adalah 10 cara mudah untuk membakar kalori semasa anda di rumah atau pergi keluar rumah dalam kehidupan seharian anda.

 
1. Ambil tangga


Jika anda mempunyai pilihan mengggunakan lif atau tangga, pilih pilihan kedua. Menghabiskan lima minit sehari berjalan menaiki tangga akan membakar 227 kalori dalam seminggu. Lakukan ini untuk jogging dan anda akan membakar 425 kalori, iaitu setara dengan anda makan dua keping ham dan pizza.

 

2. Bersihkan rumah


Sekira 20 minit membersihkan debu boleh membakar sehingga 100 kalori, menurut pakar pemakanan dan personal trainer, Catherine Kladakis. “Tambah kegembiraan semasa melakukan kerja-kerja rumah tangga anda dengan memainkan muzik,” beliau mencadangkan.

 

3. Berdiri bangga


Berikut adalah beberapa khabar baik bagi orang-orang yang berdiri dengan kaki mereka sepanjang hari. Anda membakar tambahan 50-60 kalori setiap jam dari rakan anda yang hanya diam saja atau lebih kerap dengan duduk di bangku. “Ini mungkin latihan sampingan paling mudah untuk terlibat di dalamnya , boleh di rumah ketika menonton TV atau di pejabat ketika mengambil panggilan atau dalam mengetuai mesyuarat, “kata Borushek.

 

4. Joget


Putar lagu-lagu dari channel radio kesayangan anda dan bergoyang. Berjoget di sekitar ruang bilik anda selama 20 minit, ini akan membakar kalori yang sama seperti 20 gram Kit Kat.

 

5. Berjalan untuk bekerja


Berjalan adalah salah satu cara paling mudah untuk menyesuaikan latihan senaman ke dalam hari anda. Ganti kereta dengan kasut lari dan anda akan membakar tiga atau empat kalori seminit. Lakukan itu selama 45 minit dan anda boleh memberi ganjaran kepada diri anda dengan ais krim rendah lemak.

 

6. Cuci kereta anda


Dengan mencuci kereta sendiri, bukan sahaja jimat wang, tetapi anda akan membakar sekitar 105 kalori lebih dari 30 minit.

 

7. Melepaskan kegembiraan bersama anak


Luang masa anda dengan anak-anak ke taman, bergabunglah dalam kegembiraan. Mengejar anak-anak kecil akan membuat anda membakar sekitar 180 kalori dalam 30 minit. “Itu setara dengan coklat Cadbury Flake,” kata Kladakis.

 

8. Melewatkan iklan


“Bangkitlah dari kerusi selama iklan TV sehingga acara anda bermula lagi,” Kladakis mengesyorkan. “Anda akan membakar sekitar 113 kalori dari rehat iklan selama satu jam persembahan.” Itu sama dengan meletakkan dua bekas chocolate mousse di tangan anda.

 

9. Memecahkan kitaran


Apabila anda perlu untuk membeli sesuatu dari kedai-kedai tempatan, naik basikal anda. Berbasikal perjalanan 10 minit pergi dan kembali, tiga kali seminggu, membakar sekitar 408 kalori.

 

10. Memotong rumput


Mengerjakan sesuatu di kebun, sememangnya membakar kalori yang cukup. Dengan memotong rumput selama 25 minit, anda akan membakar 187 kalori. Lakukan ini dua kali sebulan dan anda mempunyai tiket untuk bebas dari rasa bersalah.

 

* Semua angka (termasuk kalori yang terbakar dan tempoh aktivitinya), dikira berdasarkan berat badan seseorang mulai dari 68 kg.

 

Apakah lagi aktiviti yang boleh anda bakar kalori dengan mudah? Kongsikannya bersama di ruangan komen di bawah.

ZALORA Community link : HERE


No comments: