Doa Dimakbulkan Apabila Diiringi Pujian Allah Dan Selawat


PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Doa Dimakbulkan Apabila Diiringi Pujian Allah Dan Selawat

بَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَاعِدٌ إِذْ دَخَلَ رَجُلٌ فَصَلَّى فَقَالَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي وَارْحَمْنِي فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَجِلْتَ أَيُّهَا الْمُصَلِّي إِذَا صَلَّيْتَ فَقَعَدْتَ فَاحْمَدْ اللَّهَ بِمَا هُوَ أَهْلُهُ وَصَلِّ عَلَيَّ ثُمَّ ادْعُهُ قَالَ ثُمَّ صَلَّى رَجُلٌ آخَرُ بَعْدَ ذَلِكَ فَحَمِدَ اللَّهَ وَصَلَّى عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّهَا الْمُصَلِّي ادْعُ تُجَبْ

Ketika Rasulullah SAW sedang duduk bersama-sama kami (di masjid), tiba-tiba ada seseorang yang masuk lalu bersolat. Setelah itu, orang tersebut terus sahaja berdoa (dengan katanya): “Ya Allah, ampunilah dan sayangilah aku.” Maka Rasulullah SAW pun menegur: “Kamu terburu-buru wahai orang yang bersolat. Apabila kamu melaksanakan solat lalu kamu duduk, ucapkanlah pujian kepada Allah dengan pujian yang sewajarnya bagi Allah dan berselawatlah kamu kepadaku kemudian berdoa.” Setelah peristiwa itu, mereka yang lain apabila melaksanakan solat, mereka pun memuji Allah dan berselawat ke atas Nabi SAW. Maka Nabi SAW pun bersabda: “Wahai orang yang solat, berdoalah. Sudah tentu doamu akan dimakbulkan.” (HR at-Tirmidzi, Sunan at-Tirmidzi, 11/380, no. 3398)

Pengajaran:
1.  Adab berdoa hendaklah dimulakan dengan pujian kepada Allah terlebih dahulu sekurang-kurangnya kalimat (Alhamdulillah)
2.  Adab berdoa seterusnya ialah berselawat ke atas Rasulullah SAW 
3.  Mukmin yang berdoa dengan dimulai dengan pujian kepada Allah diikuti dengan berselawat, nescaya doanya akan dimakbulkan.
JOM mulakan doa kita dengan pujian kepada Allah, berselawat ke atas nabi kemudian barulah berdoa meminta apa yang ingin diminta. Doa ditutupi dengan selawat dan diakhiri dengan pujian kepada Allah.

No comments: